
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FOURTH SECTION

CASE OF KULIŚ v. POLAND

(Application no. 15601/02)

JUDGMENT

STRASBOURG

18 March 2008

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 1

In the case of Kuliś v. Poland,
The  European  Court  of  Human  Rights  (Fourth  Section),  sitting  as  a 

Chamber composed of:
Nicolas Bratza, President,
Lech Garlicki,
Giovanni Bonello,
Stanislav Pavlovschi,
Ljiljana Mijović,
Ján Šikuta,
Päivi Hirvelä, judges,

and Lawrence Early, Section Registrar,
Having deliberated in private on 26 February 2008,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The  case  originated  in  an  application  (no.  15601/02)  against  the 
Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the Convention 
for  the  Protection  of  Human  Rights  and  Fundamental  Freedoms  (“the 
Convention”) by a Polish national, Mr Mirosław Kuliś (“the applicant”), on 8 
April 2002.

2.  The applicant was represented by Mrs A. Wyrozumska,  Professor of 
law in the University of Łódź. The Polish Government (“the Government”) 
were  represented  by  their  Agent,  Mr J. Wołąsiewicz  of  the  Ministry  of 
Foreign Affairs.

3.  The applicant alleged a breach of his right to freedom of expression 
guaranteed by Article 10 of the Convention.

4.  On 4 April 2006 the Court decided to communicate the application to 
the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the Convention, it 
decided to  examine  the merits  of  the  application  at  the same time as  its 
admissibility.

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant was born in 1956 and lives in Łόdź, Poland.
6.  The  facts  of  the  case,  as  submitted  by  the  applicant,  may  be 

summarised as follows.



2 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

A.  The background

7.  On 10 June 1992 Mr Andrzej Kern, at that time the Deputy Speaker of 
the  Sejm,  notified  the  Regional  Prosecutor  that  a  certain  Mr Gąsior  and 
Mrs Izabela Malisiewicz-Gąsior  had  kidnapped  his  17-year-old  daughter, 
M.K. However, Mr Gąsior and Mrs Malisiewicz-Gąsior submitted that the 
allegation was false as M.K. had in fact run away from home and had only 
been accompanied by their son Maciej who had been her boyfriend for a long 
time. M.K. had previously run away from home on several occasions because 
of conflicts with her parents.

On the same day the Łódź Regional Prosecutor initiated an investigation 
into  the  allegations  of  kidnapping  against  Mr  Gąsior  and 
Mrs Malisiewicz-Gąsior.  On 10 and 11 June 1992 the prosecutor issued a 
warrant authorising the search of their flat and the tapping of their telephone. 
They were arrested and remanded in custody. In August 1992 the case was 
taken over by the Poznań Regional Prosecutor who discontinued the criminal 
proceedings against them, finding that the allegations of kidnapping had been 
groundless. Disciplinary proceedings were brought against both prosecutors 
who had instituted the criminal proceedings.

8.  On 29 June 1992 Mr A. Kern had made a statement on public television 
in  which  he  said  that  his  daughter  had  been  kidnapped  and  asked  for 
assistance in finding his child.

9.  The case concerning the alleged kidnapping of  M.K.  received wide 
coverage in the media.

B.  The article in the newspaper

10.  The applicant owns a publishing house named “Westa-Druk” which 
publishes the weekly magazine “Angora”.

11.  On 16 August 1992 the applicant published in “Angora” an interview 
with  Mr  Michał  Plisecki,  a  lawyer  who at  the  material  time  represented 
Mr Gąsior and Mrs Izabela Malisiewicz-Gąsior in the criminal proceedings 
concerning the alleged kidnapping. The article was entitled: “If it had been 
quiet” and was in the form of questions put by a journalist and answers given 
by Mr M.P. The article, in so far as relevant, read as follows:

“‘A[ngora]’:-I  have  brought  you  fresh  news  from Łódź:  the  arrest  warrant 
against [Maciej Gąsior] has been quashed, the children however have not come 
back home.

M.P. [Michał Plisecki]:- I do not want to – publicly – go into the details concerning 
the  issuing  and  quashing  of  the  arrest  warrant.  Allow  me  not  to  comment  on  it 
because I would have been forced to use very blunt language. I would refer to another 
issue: if it is true that [M.K.’s] parents - after an unsuccessful attempt to place her in a 
psychiatric clinic –left her alone, under the care of her grandmother somewhere in the 
countryside, then should I – as a parent – be shocked by such behaviour? There is no 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 3

other conclusion from the above fact: they simply do not love her. It is not that they 
do not understand her, because this is proved by their behaviour as a whole, but that 
the  wish  to  separate  [M.K.]  from  the  world  is  in  the  interests  of  those  people. 
Mr Kern’s statement that he suspected that his daughter had been spying on him while 
she was dating Maciej and in particular the statement by the mother of [M.K.] that her 
daughter  had  been serving  as  a  mattress  for  Maciej  – this  is  terrifying!  That  was 
probably  the  reason  why  the  Member  of  Parliament  Mr  Kołodziejczyk,  who 
represents the interests of all citizens, decided to apply to the family court to solve the 
tragic problem of [M.K.] and the Kern family. If I may give my private opinion, I also 
believe that one should think over how to arrange [M.K.’s] future life.

(...)

‘A’:-  So,  if  it  was  not  for  journalists,  it  would  have  been  different?  Maybe 
quieter?

M.P. If it had been quieter, then from my point of view, and after Mr Kern’s having 
publicised the case in a certain context, I do not exclude the possibility that my client 
[Mrs Malisiewicz-Gąsior]  would  still  have  been  in  the  detention  centre.  I  do  not 
exclude the possibility that Mr Gąsior would have been arrested too. The fact that my 
clients are free is due to the pressure of public opinion.

(...)

‘A’:- You have said: ‘M.K. ran away from home’. But it has been said that it was 
an abduction or kidnapping.

M.P. The prosecutor and his deputy know that [M.K.] ran away from home. It has 
been proved by witnesses (...) [M.K.] had asked Maciej to accompany her and that is 
what happened. This is not a crime!

‘A’:-  The  Helsinki  Committee  [for  Human  Rights],  the  Ombudsman,  the 
President...

M.P. ... let me add: the Political Group Porozumienie Centrum. Recently the Group 
made an appeal for assistance for Mr Kern - turning to the Ministers of Justice and of 
Internal Affairs – in the private matter of Mr Kern. I believe that since Mr Kern has 
abused power and has caused such unlawfulness and it has been supported by this 
Political Group, it means that Porozumienie Centrum supports these kinds of methods 
involving aggressive behaviour.

 ‘A’: -You have said: Mr Kern has abused power. Is it a question or a statement?

M.P.:-He has obviously abused power because as the Speaker of the Sejm he had 
access to the media and gave false information; the fact that he is a liar I can prove – 
if necessary – in court. I authorise you to print this text. If Mr Kern says that he is not 
a liar, I will prove the contrary in court!

‘A’:-What  do  you  think  about  the  fact  that  the  Member  of  Parliament 
Mr Kołodziejczyk applied to the Łódź District Court?



4 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

M.P.:- It is for the court to decide, in every family case, with which parent the child 
should stay. In such cases both the parents and the child often undergo psychological 
and psychiatric examination – obviously upon a decision of a court. This is a typical 
case; the court is to decide on the family matter of Mr and Mrs Kern. Therefore, both 
the parents and [M.K.] should undergo the relevant examination. This is usual, routine 
procedure.  That,  in  turn,  proves  how diligently  Mr Kołodziejczyk  approached  this 
case.  [M.K.]  had  turned  to  him  for  help,  placed  trust  in  him.  In  consequence  he 
contacted, as I know, many people, me included, but I could not dispel his doubts. I 
then turned (sic!) [he turned] to specialists – psychologists. He was told by them that 
before they could make any decision they should talk with both the child  and the 
parents. Then, very tactfully, he asked the Speaker [of the Sejm] Mr Chrzanowski to 
pass  these  suggestions  to  Mr Kern.  Only  after  Mr  Kern  had  refused,  did 
Mr Kołodziejczyk do what any honest and respectable person would have done: he 
informed a court that in the Kern family bad things were happening. It is a lie that 
Mr Kołodziejczyk ordered the examination by specialists. He cannot order it! He only 
asked for appropriate action to be undertaken. (...)”

12.  Subsequently,  and  in  connection  with  the  above  interview, 
disciplinary proceedings were initiated against  Mr Michał  Plisecki  by the 
local Bar Council. On 24 June 1995 the High Disciplinary Court (Wyższy Sąd 
Dyscyplinarny)  found  that  Mr  Michał  Plisecki  had  breached  the  rules  of 
professional  conduct  and  reprimanded  him.  The  court  reiterated  that  the 
lawyers between themselves (Mr Plisecki,  Mr Kern and his wife were all 
members of the Bar) should follow the rules of politeness and friendliness. 
The court found that Mr Plisecki had breached those rules and had failed to 
express his critics in a restraint manner.

C.  The civil claim against the applicant

13.  On 8 August 1995 Mr Kern, his wife and his daughter M.K., (“the 
plaintiffs”) lodged against the applicant’s publishing house “Westa-Druk” a 
civil claim for protection of their personal rights. They maintained that the 
press  had  played a  major  role  in  the case  involving their  family  as  they 
“presented the facts and judgments tendentiously, causing de facto damage to 
the  plaintiffs.”  The  plaintiffs  further  sought  an  award  of  PLN 28,000  in 
compensation and an order requiring the defendant to publish the following 
apologies:

“We apologise to the Deputy Speaker of the Sejm, Mr A. Kern, his wife Mrs  Zofia 
Pstrągowska-Kern and his daughter [M.K.] for grossly violating their personal rights 
by having published the article ‘If it had been quiet’, in Angora (...), in particular, by 
uncritically  quoting  the  totally  irresponsible  statements  of  Mr  Michał  Plisecki  in 
which he:

- said of A. Kern that he ‘had obviously abused power’ and ‘caused unlawfulness’ in 
connection with the investigation conducted by the Łódź Regional Prosecutor into the 
alleged kidnapping of his daughter,



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 5

- said that Mr Kern had been providing the media with untrue information and called 
him a liar,

-  imputed to Mr and Mrs Kern the wish to place their  daughter  in a psychiatric 
clinic, called their parenting skills into question and stated without any reason that the 
parents and [MK] should ‘undergo psychiatric and psychological examination.’

We express our regret over the harm done to the injured party”.

D.  The first-instance judgment

14.  On 15 May 1998 the Łódź Regional Court (Sąd Wojewódzki) gave 
judgment  for  the  plaintiffs.  The  court  ordered  the  applicant  to  publish 
apologies  as  sought  in  the  statement  of  claim and awarded the  plaintiffs 
compensation in part, i.e. PLN 8,500. The court stated, inter alia:

“...One should agree with [the applicant] that, being the publisher, he had the right 
to inform the readers about important circumstances concerning [A. Kern] who at the 
material time held one of the highest positions in the State. Therefore, publishing such 
information  was not  illegal  despite  the  fact  that  it  affected the plaintiffs’  personal 
rights that are protected by law. The article, however, includes not only information 
but also statements that damaged their reputation; i.e. their good name. The statement 
that Mr and Mrs Kern had made an unsuccessful attempt to place their daughter in a 
psychiatric  clinic,  that they do not understand and love her and that her separation 
from the world is in her interest, disparaged their parenting skills, and questioned their 
moral values.

The information that the family should have been examined by psychologists and 
psychiatrists had also harmed them in the eyes of others.

It concerns in particular the parents of Ms [M.K.] who at that time held important 
positions and the state of their mental health should not have been an object of public 
discussion.  Finally,  calling  Mr  Kern  a liar  and  stating  that  he  had  abused  power, 
obviously harmed his good name and exposed him to the loss of trust of his voters and 
of the leaders of the party of which he was a member. Therefore, the [applicant’s] 
actions  were ...  illegal  because they breached the good name and reputation of the 
plaintiffs.

The court did not agree with the [applicant’s] opinion that [since] he was not the 
author of the quoted statements, he was not obliged to check the truthfulness of the 
information included in the interview with Michał Plisecki...”

15.  On 27 July 1998 the applicant lodged an appeal with the Łódź Court 
of Appeal. He alleged, inter alia, that the court had infringed his freedom of 
expression in breach of Article 10 of the Convention, as it had overstepped 
the margin afforded to it and violated the principle of proportionality between 
the legitimate aim pursued and the measures applied. The interference with 
his  right  was  particularly  striking as  the case  concerned a  politician who 
should have been more tolerant of criticism. The applicant further argued that 
Mr Kern himself had made public information concerning his private life by 



6 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

giving statements concerning the alleged kidnapping of his daughter in the 
television and the press.

16.  Mr  Michał  Plisecki,  who  joined  the  proceedings  as  an  intervener 
(interwenient uboczny), also lodged an appeal.

E.  The appellate proceedings

17.  On  26  January  1999  the  Łódź  Court  of  Appeal  found  that  the 
applicant  had  sullied  the  good  name  of  the  plaintiffs.  It  amended  the 
judgment in so far as the text of the apology to be published was concerned 
and increased the sum to be paid by the applicant to all plaintiffs by way of 
costs and expenses to PLN 3,316. It upheld the remainder of the judgment. 
The applicant was to publish the following apology:

“We apologise  to  Mr Kern,  his  wife  Mrs  Zofia  Pstrągowska-Kern  and  daughter 
[M.K]. for breaching their personal rights by the publication entitled «if it had been 
quiet» in particular  by citing the statements made by the lawyer M.P. in which he 
referred to the plaintiffs’ parenting skills and gave his opinion as to their family life, 
and called the first plaintiff a liar.”

18.  The appellate court stated:

“...The Regional Court based its judgment on the following findings:

In 1992 a strong conflict erupted between [M.K.] and her parents on the ground of 
her  contacts  with Maciej.  [M.K.]  regarded Izabela  Malisiewicz-Gąsior  as a  person 
friendly to her and a moral authority. That influenced the loosening of her relationship 
with her parents. Finally, in June 1992 [M.K.] left with Maciej. She did not inform her 
parents of her whereabouts and did not contact them.

The plaintiff, Mr Kern, in a television address made an appeal for help in finding his 
daughter;  he  also  informed  the  Łódź  District  Prosecutor  that  a  crime  has  been 
committed under Article 188 of the Criminal Code.

The District Prosecutor instituted proceedings on charges of kidnapping and false 
imprisonment of M.K. In the course of these proceedings Mrs Malisiewicz –Gąsior 
was  arrested  and  the  apartment  and  house  of  Gąsior’s  family  was  searched.  The 
defence counsel of Mrs Malisiewicz-Gąsior was Mr M.P.”

19.  The  Court  of  Appeal  found  that  the  statement  that  Mr  Kern  had 
abused  power  was  within  the  justifiable  bounds  of  criticism since  public 
opinion was particularly sensitive to all aspects of abuse of power, and the 
opinion about Mr Kern was given by a professional i.e. a lawyer; therefore, it 
did not require verification by the publisher. The allegation of abuse of power 
was also justified given the extraordinary actions undertaken by Mr Kern in a 
private  matter.  Following the  case-law of  the  European Court  relating to 
Article 10 of the Convention, a politician should show more tolerance when 
exposed to criticism than private persons. Then the court stated as follows:



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 7

“It is a different matter, however, with regard to the allegation that Mr Kern was a 
liar. It is obvious that this description does not have the character of a legal opinion. 
What is more, the context of the statement does not clarify in relation to what case the 
plaintiff  was  alleged  to  have  lied.  It  was  thus  a  generality  suggesting  regular 
untruthfulness on the part of the plaintiff. The explanations for this statement provided 
by Mr Michał Plisecki later in the course of trial cannot be of particular importance 
since  the  published  text,  and in  the  form in which  it  reached the  readers,  did not 
include  them.  This  description  should  then  be  considered  as  an  ordinary  and 
unjustified  epithet  [epitet].  In  this  case  the  publisher  cannot  be  discharged  of  the 
responsibility for besmirching the plaintiff’s good name either on the ground that the 
author of the statement was a lawyer, because he had not spoken as a professional, or 
because of the fact that publication was in the form of an interview as, unlike radio or 
television interviews, it was not a live broadcast and the publisher had the means, by 
acting with due diligence, to prevent the breach of the plaintiff’s personal rights by 
this statement. Moreover, it cannot be inferred from the fact that the plaintiff held a 
public  function,  so  that  he  agreed  there  should  be  a  wider  limit  of  permissible 
criticism of him, or from the fact that he himself  made a public appeal for help in 
finding  his  daughter,  that  he  had  agreed  to  publication  of  all  free  opinions  and 
comments on this subject,  including those breaching his personal  rights.  Given the 
above described character of the statement,  it  should be regarded as an evaluation 
(ocenna) that cannot be verified as true or false and in any case cannot [be seen] as a 
negative assessment of the plaintiff’s actions within the meaning of Article 41 of the 
Press Law. In this case the publisher is not protected by Article 10 of the Convention 
as  paragraph  2  of  this  Article  limits  the  right  of  freedom  of  expression  when 
protecting, inter alia, the reputation of others.

For these reasons the Court of Appeal considered the appeals of the [applicant] and 
the intervener manifestly ill-founded.

Both appeals are equally unjustified in what they say about the judgment referring to 
a breach of the first plaintiff’s personal rights by statements about his family life.

Neither  the  fact  that  the  first  plaintiff  had  himself  introduced  the  events  of  his 
private  life  into  the  public  sphere  by  making  the  address  for  help  in  finding  his 
daughter  (even if  one can consider  such an appeal  as agreement  to publication  of 
information from a private sphere within the meaning of Article 14(6) of the Press 
Law)  nor  the  fact  that  as  a person  holding  a public  function  he  was a  subject  of 
particular interest to the press authorised the publisher to breach his personal rights by 
putting into question his mental health and parenting skills.

One cannot infer that the plaintiff waived his right to legal protection by the fact that 
he  had  subjected  himself  to  public  comments  on his  family  matters.  It  should  be 
underlined that information concerning family life, and even unfavourable comment, 
does not have to breach personal rights. In this publication the limits of fair criticism 
and cultural  expression  had been overstepped.  As with the allegation  that  the first 
plaintiff was a liar, the publisher is not protected by the fact that he had been quoting 
the statements of a lawyer who was obliged to exercise strict control over what he 
said, because matters concerning the family life of the first plaintiff did not have the 
nature of a legal opinion and the interview itself was not broadcast “live”.

Moreover, commenting in this manner on the plaintiff’s family life was not covered 
by a socially justified interest and did not concern the political activity of the plaintiff.



8 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

In addition it should be said that entering into issues concerning the family sphere, 
in particular the relationship between parents [and children],  if only because of the 
impossibility to verify the assessments made in this respect, is always unlawful, even 
if the information given is true (see judgment of the Supreme Court, 11/03/1986).”

20.  The applicant and the intervener each lodged cassation appeals with 
the Supreme Court (Sąd Najwyższy).

21.  On  11  October  2001  the  Supreme  Court  dismissed  the  cassation 
appeals and ordered the applicant to pay Mr Kern PLN 3,800 for costs and 
expenses. It agreed with the assessment of the lower courts that in the present 
case the interference with the freedom of press was justified by the need to 
protect the reputation of the plaintiffs. The Supreme Court also dismissed the 
applicant’s  arguments  that  his  intention was to  report  on a  case that  had 
shocked the majority of public opinion. The court was of the opinion that 
publishing  an  article  in  which  the  lawyer  of  the  other  party  subjectively 
analysed very delicate family matters and offered categorical judgments on 
their causes, was not the right way to protect a justified public interest.

22.  It appears that subsequently the judgment was enforced in so far as the 
payment of compensation was concerned. As regards the publishing of the 
apologies, the enforcement proceedings are pending.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

23.  Article  23 of  the Civil  Code contains  a  non-exhaustive  list  of  the 
rights known as “personal rights” (dobra osobiste). This provision states:

“The personal rights of an individual, such as in particular health, liberty, reputation 
(cześć),  freedom  of  conscience,  name  or  pseudonym,  image,  secrecy  of 
correspondence,  inviolability  of  the  home,  scientific  or  artistic  work,  [as  well  as] 
inventions  and improvements  shall  be protected  by the  civil  law regardless  of  the 
protection laid down in other legal provisions.”

24.  Article  24  of  the  Civil  Code  provides  for  ways  of  redressing 
infringements of personal rights. According to that provision, a person facing 
the danger of an infringement may demand that the prospective perpetrator 
abandon  the  wrongful  activity,  unless  it  is  not  unlawful.  Where  an 
infringement has taken place, the person affected may, inter alia, request that 
the wrongdoer make a relevant statement in an appropriate form, or demand 
satisfaction  from  him/her.  If  an  infringement  of  a  personal  right  causes 
financial loss, the person concerned may seek damages.

25.  Article 14 (6) of the Press Act of 26 January 1984 provides as follows:

“Information and data concerning the private sphere of life of an interested person 
shall not be published, unless they are connected directly with the public activity of 
that person.”



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 9

Article 38 (1) states:

“Civil responsibility for infringement of the law caused by the publication of press 
material  is  accepted  by  the  author,  editor  or  other  person  who  had  the  material 
published;  this  does  not  exclude  the  responsibility  of  the  publisher.  In  respect  of 
financial liability the said persons take joint responsibility.”

Article 40 of the Press Act provides:

“In the event of an intended infringement of the personal rights of an individual by 
the publication of the press materials, and in particular in the event of an infringement 
of  Article 14  (6),  a  court  may  grant  the  injured  person  compensation  for  damage 
suffered.”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

26.  The applicant complained of a breach of Article 10 of the Convention, 
which reads as follows:

“1.  Everyone  has  the  right  to  freedom  of  expression.  This  right  shall  include 
freedom to hold opinions and to receive and impart  information and ideas without 
interference  by  public  authority  and  regardless  of  frontiers.  This  Article  shall  not 
prevent  States  from  requiring  the  licensing  of  broadcasting,  television  or  cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may  be  subject  to  such  formalities,  conditions,  restrictions  or  penalties  as  are 
prescribed  by  law  and  are  necessary  in  a  democratic  society,  in  the  interests  of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Admissibility

27.  The  Court  notes  that  the  application  is  not  manifestly  ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that it 
is  not  inadmissible  on  any  other  grounds.  It  must  therefore  be  declared 
admissible.



10 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

B.  Merits

1.  Arguments of the parties

28.  The applicant submitted that the interference with his right to freedom 
of expression was not necessary in a democratic society as it was not justified 
by a pressing social  need. He emphasised that the present case should be 
interpreted with particular regard to the fact that the applicant was punished 
for assisting in the dissemination of statements made by another person in an 
interview. He relied on the Jersild v. Denmark judgment (23 September 1994, 
Series A no. 298) and submitted that the Government had not pointed to any 
“particularly strong reasons” which could justify punishing the publisher.

29.  The applicant argued that the interview must be put in the context of 
the events that had taken place in 1992. The article was one of the series of 
publications  in  which  the  applicant’s  newspaper  had  covered  a  widely 
mediatised  story  of  the  alleged  kidnapping  of  Mr  Kern’s  daughter.  The 
interview concerned matters of public interest, and contained mostly value 
judgments  concerning  a  politician,  which  had  been  made  by  a  lawyer 
representing one of the parties in the conflict. Neither the domestic courts nor 
the Government were able to indicate precisely which statement should have 
been verified by the publisher. Moreover, the applicant referred to the facts 
established  in  the  case  of  Malisiewicz-Gąsior  v.  Poland (no. 43797/98, 
6 April 2006) to give a full picture of the media involvement in the case of 
the alleged kidnapping of M.K. and to show that the article in question was 
aimed at exposing the conduct of a politician occupying a very high position.

30.  The  applicant  did  not  consider  the  outcome  of  the  disciplinary 
proceedings instituted against the lawyer relevant, as they had taken place 
three years after the interview with him had been published by the applicant. 
Moreover,  the  applicant  specified  that  the  disciplinary  courts  of  the  Bar 
Association had found a breach of the rules of professional conduct and had 
not, as submitted by the Government, found him guilty of defamation.

31.  The  applicant  concluded  that  the  authorities  had  overstepped  the 
margin  of  appreciation  afforded  to  them.  Moreover,  the  national  courts’ 
findings had been based on an assessment of the relevant facts which could 
not be considered reasonable and justified and failed to interpret the matter in 
the light of the principles set forth in Article 10 of the Convention. Thus, 
punishing the applicant for having published the interview in question was a 
disproportionate  interference  with  his  right  to  freedom of  expression  and 
constituted a violation of the Convention.

32.  The Government admitted that the penalty imposed on the applicant 
had amounted to an “interference” with his right to freedom of expression. 
However, they submitted that the interference was “prescribed by law” and 
pursued a legitimate aim as it  was intended to protect  the reputation and 
rights of others.



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 11

33.  Furthermore,  the  Government  pointed  out  that  the  freedom of  the 
press was not absolute and that the domestic authorities had not overstepped 
their  margin  of  appreciation  in  balancing  two  competing  interests.  They 
submitted that the domestic courts had found that the statements published in 
the newspaper owned by the applicant had been defamatory and debased the 
victim in the eyes of the public. The article in question concerned not only the 
politician but  also his  daughter  and wife,  so that  it  did  not  constitute  an 
exclusively  political  debate  in  which  the  role  of  the  press  as  a  “public 
watchdog” was particularly important.

34.  The  Government  also  submitted  that  the  applicant  should  have 
verified the information which he had published to make sure that it did not 
include statements that  were defamatory or lacked accuracy or reliability. 
Publishing  an  article  that  included  uncertain  facts  and  value  judgments 
showed  disregard  for  the  due  diligence  required  from  the  press.  The 
Government also maintained that in the disciplinary proceedings Mr Michał 
Plisecki  had  been  found to  have  defamed  Mr Kern  and of  having  made 
groundless accusations against him.

35.  The Government concluded that the interference complained of had 
been proportionate  to  the legitimate aim pursued and thus  necessary in a 
democratic society to protect the reputation of others. They submitted that 
there had been no violation of Article 10 of the Convention.

2.  The Court’s assessment

(a)  General principles

36.  The  Court  reiterates  that  freedom  of  expression,  as  secured  in 
paragraph 1 of Article 10, constitutes one of the essential foundations of a 
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for 
each individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2, it is applicable not 
only to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock 
or  disturb.  Such  are  the  demands  of  that  pluralism,  tolerance  and 
broadmindedness without which there is no “democratic society” (see, among 
many other authorities,  Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 
1991,  Series  A  no.  204,  § 57,  and  Nilsen  and  Johnsen  v. Norway [GC], 
no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII).

37.  There  is  little  scope  under  Article  10 §  2  of  the  Convention  for 
restrictions on political speech or on debate on questions of public interest 
(see  Sürek v.  Turkey (no.  1) [GC],  no.  26682/95,  § 61,  ECHR 1999-IV). 
Moreover, the limits of acceptable criticism are wider as regards a politician 
as such than as regards a private individual.  Unlike the latter,  the former 
inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his words and 
deeds by journalists and the public at large, and he must consequently display 
a  greater  degree  of  tolerance  (see  Lingens  v.  Austria,  judgment  of  8 July 



12 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

1986, Series A no. 103, p. 26, § 42; Incal v. Turkey, judgment of 9 June 1998, 
Reports 1998-IV, p. 1567, § 54; and Scharsach and News Verlagsgesellschaft  
v. Austria,  no. 39394/98, § 30, ECHR 2003-XI). No doubt Article 10 § 2 
enables the reputation of others – that is to say, of all individuals – to be 
protected, and this protection extends to politicians too, even when they are 
not acting in their private capacity; but in such cases the requirements of such 
protection have to be weighed in relation to the interests of open discussion of 
political issues (see Lingens v. Austria, cited above, § 42).

38.  The pre-eminent role of the press in a State governed by the rule of 
law must not be forgotten. Although it must not overstep various bounds set, 
inter alia, for the prevention of disorder and the protection of the reputation 
of others, it is nevertheless incumbent on it to impart information and ideas 
on political questions and on other matters of public interest. Freedom of the 
press affords the public one of the best means of discovering and forming an 
opinion of the ideas and attitudes of their political leaders (see  Castells v.  
Spain,  judgment  of  23  April  1992,  Series A  no. 236,  § 43).  Journalistic 
freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 
provocation (see  Prager and Oberschlick v. Austria,  judgment of 26 April 
1995, Series A no. 313, p. 19, § 38).

News reporting based on interviews, whether edited or not, constitutes one 
of the most important means whereby the press is able to play its vital role of 
“public watchdog” (see, for instance, The Observer and The Guardian v. the 
United Kingdom,  judgment  of  26 November  1991, Series  A no.  216,  pp. 
29-30,  para.  59).  The  punishment  of  a  journalist  for  assisting  in  the 
dissemination of statements made by another person in an interview would 
seriously hamper the contribution of the press to discussion of matters of 
public  interest  and  should  not  be  envisaged  unless  there  are  particularly 
strong reasons for doing so (see Jersild v. Denmark, cited above, § 35).

39.  One  factor  of  particular  importance  is  the  distinction  between 
statements of fact and value judgments. While the existence of facts can be 
demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil and 
infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the right 
secured by Article 10. However, even where a statement amounts to a value 
judgment, the proportionality of an interference may depend on whether there 
exists a sufficient factual basis for the impugned statement, since even a value 
judgment may be excessive where there is no factual basis to support it (see 
Turhan  v.  Turkey,  no.  48176/99,  § 24,  19 May  2005;  and  Jerusalem 
v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II).

40.  Although freedom of expression may be subject to exceptions they 
“must be narrowly interpreted” and “the necessity for any restrictions must be 
convincingly established” (see the above-mentioned Observer  and Guardian 
judgment, p. 30, § 59).



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 13

Admittedly, it  is in the first  place for the national authorities to assess 
whether there is a “pressing social need” for the restriction and, in making 
their  assessment,  they  enjoy  a  certain  margin of  appreciation.  In  cases 
concerning the press, the national margin of appreciation is circumscribed by 
the interest of democratic society in ensuring and maintaining a free press. 
Similarly, that interest will weigh heavily in the balance in determining, as 
must be done under paragraph 2 of Article 10, whether the restriction was 
proportionate to the legitimate aim pursued (see Worm v. Austria, judgment 
of 29 August 1997,  Reports  1997-V, p. 1551, § 47,  and Feldek v. Slovakia, 
no. 29032/95, § 78, ECHR 2001-VIII).

41.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the national authorities but rather to review under Article 10 the 
decisions  they  have  taken  pursuant  to  their  power  of  appreciation.  In  so 
doing, the Court must look at the “interference” complained of in the light of 
the  case  as  a  whole  and  determine  whether  the  reasons  adduced  by  the 
national authorities to justify it are “relevant and sufficient”. In so doing, the 
Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards which 
were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, 
that they based their decisions on an acceptable assessment of the relevant 
facts (see  Vogt v. Germany, judgment of 26 September 1995, Series A no. 
323, pp. 25-26, § 52, and Jerusalem v. Austria, cited above, § 33).

(b)  Application of the general principles to the present case

42.  The Court  observes  that  it  is  undisputed that  the domestic  courts’ 
decisions complained of by the applicant amounted to an “interference” with 
the exercise of his right to freedom of expression. The Court also finds, and 
the  parties  agreed  on  this  point,  that  the  interference  complained  of  was 
prescribed by law, namely Articles 23 and 24 of the Civil Code, and was 
intended to  pursue  a  legitimate  aim referred  to  in  Article  10  §  2  of  the 
Convention, namely to protect “the reputation or rights of others”. Thus the 
only point at issue is whether the interference was “necessary in a democratic 
society” to achieve such aims.

43.  The Court reiterates that in exercising its supervisory jurisdiction it 
must  look  at  the  interference  with  the  applicant’s  right  to  freedom  of 
expression  in  the  light  of  the  case  as  a  whole,  including  the  statements 
concerned,  the  context  in  which  they  were  made  and  also  the  particular 
circumstances of those involved (see Feldek v. Slovakia, cited above, § 77).

44.  It considers of primary importance for the instant case the fact that the 
events described in the article in question concerned a case which at  the 
material  time  received  extensive  media  coverage  in  Poland,  namely  the 
alleged kidnapping of the 17-year-old daughter of Mr Kern,  an important 
politician and the Deputy Speaker of the Sejm. The mediatisation of this case 
was triggered by Mr Kern himself, who had made an appeal on the television 
for help in finding his daughter. Mr Kern also instituted criminal proceedings 



14 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

against Mr Gąsior and Mrs Malisiewicz-Gąsior, the parents of his daughter’s 
boyfriend,  in  the  course  of  which  they  were  arrested  and  remanded  in 
custody, their house searched and phone calls tapped. Ultimately, after the 
proceedings  had  been  transferred  to  another  district,  the  charges  of 
kidnapping  were  found  groundless,  the  proceedings  discontinued  and 
disciplinary proceedings brought against the prosecutors who had instituted 
the case.

45.  The magazine “Angora”, owned by the applicant, published reports on 
the story in a series of articles. One of these, published on 16 August 1992, 
was an interview with Mr Michał Plisecki, the lawyer representing Mr Gąsior 
and  Mrs  Malisiewicz-Gąsior.  In  reaction  to  this  publication,  Mr Kern 
instituted civil proceedings against the applicant in which the domestic courts 
found him to have infringed the plaintiffs’ personal rights, i.e. good name, 
and  ordered  him  to  pay  damages  of  approximately  EUR 2,200  plus  the 
plaintiffs’ legal costs and to publish an apology.

In  this  connection  the  Court  observes  that  the  impugned  proceedings 
concerned a civil claim. It reiterates that the dominant position which those in 
power occupy makes it necessary for them to display restraint in resorting to 
criminal  proceedings,  particularly  where  other  means  are  available  for 
replying to the alleged criticisms of their adversaries (see, mutatis mutandis, 
Castells v. Spain, judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, pp. 23-24, 
§ 46;  Ceylan v.  Turkey  [GC],  no.  23556/94,  §  34,  ECHR 1999-IV;  and 
Raichinov v. Bulgaria, no. 47579/99, § 51, 20 April 2006).

46.  Turning  to  the  statements  themselves,  the  Court  agrees  with  the 
Appeal and the Supreme Courts’ assessment that the allegation that Mr Kern 
had  abused  power  was  justified,  and  within  the  acceptable  bounds  of 
criticism,  since  public  opinion was particularly  sensitive to  all  aspects  of 
abuse of power (see paragraph 19 above).

47.  The Court reiterates that the limits of critical comment are wider if a 
public figure is involved, as he inevitably and knowingly exposes himself to 
public  scrutiny  and  must  therefore  display  a  particularly  high  degree  of 
tolerance. In the context of a public debate the role of the press as a public 
watchdog  allows  journalists  to  have  recourse  to  a  certain  degree  of 
exaggeration, provocation or harshness. It is true that, whilst an individual 
taking  part  in  a  public  debate  on a  matter  of  general  concern  –  like the 
applicant in the present case – is required not to overstep certain limits as 
regards – in particular – respect for the reputation and rights of others, he or 
she  is  allowed  to  have  recourse  to  a  degree  of  exaggeration  or  even 
provocation, or in other words to make somewhat immoderate statements (see 
Mamère v. France, no. 12697/03, § 25, ECHR 2006-...).

48.  The Court is therefore less willing to accept the reasons for which the 
applicant was found to have infringed Mr Kern’s personal rights by his other 
statements. The exceptional context of the case is of crucial importance as the 
conflict in Mr Kern’s family lay at the heart of the case. While in general 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 15

issues concerning relations between parents and their children belong to the 
sphere of private and family life, the manner in which that politician handled 
his family circumstances made the case of public interest. Moreover, Mr Kern 
himself mediatised the case with the result that the debate surrounding the 
alleged kidnapping of M.K.,  and the involvement of the prosecution in it, 
occupied  the  attention  of  the  media,  politicians,  and  important  State 
institutions. In those circumstances, issues relating to Mr Kern’s family life 
were closely linked to his standing as a politician and contributed to a public 
debate.

49.  The  Court  therefore  cannot  agree  with  the  domestic  courts’ 
conclusions  that  the  applicant’s  publication  did  not  serve  any  justifiable 
public  interest,  did  not  concern  the  public  activity  of  Mr  Kern  and  that 
entering into the sphere of family life, in those circumstances, should always 
be considered unlawful, even if the information was true (see paragraph 19 
above).

50.  Admittedly,  the  applicant  used provocative  and inelegant  language 
and lacked sensitivity towards the politician. Even in a political context it is 
legitimate to ensure that debate abides by a minimum degree of moderation 
and propriety, especially as the reputation of a politician must benefit from 
the protection afforded by the Convention (see Lindon, Otczakovsky-Laurnes 
and July v. France, [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 57).

Nevertheless, the Court considers that the statements in question did not 
constitute a gratuitous personal attack on Mr Kern because the author tried to 
support his statements with an objective explanation. It also cannot be said 
that the purpose of the statements was to offend or to humiliate the criticised 
person. Taken as a whole, it can hardly be said that the statements for which 
the applicant  was ordered to pay damages by the civil  courts,  even those 
relating to Mr Kern’s family life, were excessive or that they went beyond 
what is tolerable in a public debate.

51.  Moreover, the Court is of the view that some of the statements for 
which the applicant was found to have infringed the plaintiffs’ personal rights 
were value judgments on a matter of public interest.  The domestic courts 
apparently acknowledged that, as they considered that calling Mr Kern a liar 
was an “evaluation” that could not be verifiable as true or false. The Court 
reiterates that  even a  value judgment may be excessive where there is no 
factual basis to support it. In the instant case, however, it considers that the 
applicant’s statement, taken in its context, had a sufficient factual basis. Thus 
it cannot subscribe to the domestic courts’ assessment that the statement was 
excessive  and  should  not  enjoy  the  protection  of  Article  10  of  the 
Convention. A similar position has been taken by the Court in another case 
involving a public figure who had been called a liar (see Almeida Azevedo v.  
Portugal, no. 43924/02, § 30, 23 January 2007).

52.  The Court points out in that  connection that, in this field, political 
invective often spills over into the personal sphere; such are the hazards of 



16 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

politics and the free debate of ideas, which are the guarantees of a democratic 
society (see  Lopes Gomes da Silva v. Portugal, no. 37698/97, § 34, ECHR 
2000-X).

53.  Finally, the Court notes that the applicant was found to have infringed 
the plaintiffs’ personal rights by publishing, in an interview, the statements 
made by another person. The Court reiterates its case-law that requires the 
existence  of  particularly  strong reasons  for  restricting the freedom of  the 
press in such circumstances (see  Jerslid v. Denmark, cited above, § 35). In 
the instant case it is not satisfied that such a standard was applied by the 
domestic authorities.

54.  Consequently, the Court considers that the domestic courts failed to 
strike a fair balance between the competing interests involved, namely the 
protection of the personal rights of a public figure and the applicant’s right to 
freedom of expression on a matter of public interest.

55.  Regard being had to the above considerations, and the failure of the 
domestic courts to apply standards compatible with the principles embodied 
in Article 10 of the Convention, the Court concludes that that Article has been 
violated. The relatively small amount which the applicant was ordered to pay 
to  the  plaintiffs  cannot  affect  that  conclusion  (see  Hrico  v.  Slovakia, 
no. 49418/99, § 49, 20 July 2004).

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

56.  Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage

57.  The applicant claimed 20,100 Polish zlotys (PLN), equivalent to 5,230 
euros (EUR) at the date on which the claims were submitted, in respect of 
pecuniary damage.  This sum consisted of PLN 8,500,  equivalent  to  EUR 
2,200, paid by the applicant to the plaintiffs as damages according to the 
domestic courts’ decisions and PLN 11,600 as interest from 21 September 
1995 until the payment by the Government.

As regards non-pecuniary damage, the applicant claimed EUR 10,000 as 
compensation for damage caused to his good name as a reliable publisher 
given  the  publicly  made  allegations  that  he  lacked  professionalism  and 
diligence.

58.  The Government submitted that the final  judgment in the case had 
been  delivered  on  11 October  2001  and  the  State  could  not  be  held 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 17

responsible for paying interest during a subsequent period of examination of 
the case by the Court. With regard to non-pecuniary damage, the Government 
argued that the sum claimed by the applicant was excessive. They invited the 
Court to rule that the finding of a violation constituted in itself sufficient just 
satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by the applicant.

59.  The Court finds that in the circumstances of the case there is a causal 
link between the violation found and the alleged pecuniary damage as the 
applicant refers to the amount which he was ordered to pay by the domestic 
courts (see  Busuioc v. Moldova,  no. 61513/00, § 101, 21 December 2004). 
The Court awards him the sum of EUR 2,200.

60.  The Court accepts that the applicant has also suffered non-pecuniary 
damage  –  such  as  distress  and frustration  resulting  from the  proceedings 
against  him,  and  the  adverse  judgments  –  which  is  not  sufficiently 
compensated  by  the  finding  of  violation  of  the  Convention.  Making  its 
assessment on an equitable basis, the Court awards the applicant EUR 5,000 
under this head.

B.  Costs and expenses

61.  The applicant also claimed PLN 7,140, equivalent to EUR 1,900, for 
the costs and expenses incurred before the domestic courts, which included 
PLN 3,340 for the costs in the first and second instance and PLN 3,800 for 
the  costs  of  the  proceedings  before  the  Supreme  Court.  Moreover,  the 
applicant claimed PLN 11,000, equivalent to EUR 2,860, in respect of the 
costs incurred before the Court.

62.  The Government submitted that the claims were excessive and that the 
applicant  had  failed  to  document  the  costs  incurred  in  the  domestic 
proceedings.

63.  According  to  the  Court’s  case-law,  an  applicant  is  entitled  to 
reimbursement of his costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable as 
to quantum. In the present case, the Court notes that the applicant submitted 
relevant invoices showing the costs of representation before the Court. With 
regard to  the costs  of the domestic proceedings,  the Court  notes that  the 
applicant claimed reimbursement of the costs he had been ordered to pay by 
the domestic court and that their amount had been clearly fixed in the relevant 
judgments.  Regard being had to the information in its possession and the 
above criteria, the Court considers that the sums sought should be awarded in 
full. The Court thus grants the applicant EUR 4,760 covering costs under all 
heads.



18 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

C.  Default interest

64.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the application admissible;

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3.  Holds
(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, EUR 2,200 (two thousand two hundred 
euros) in respect of pecuniary damage, EUR 5,000 (five thousand euros) 
in respect of non-pecuniary damage and EUR 4,760 (four thousand seven 
hundred and sixty euros) for costs and expenses, plus any tax that may be 
chargeable, to be converted into Polish zlotys at the rate applicable at the 
date of settlement;
(b)  that  from  the  expiry  of  the  above-mentioned  three  months  until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a rate 
equal to the marginal lending rate of the European Central Bank during 
the default period plus three percentage points;

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 18 March 2008, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Lawrence Early Nicolas Bratza
Registrar President


