
Press release ECHR  -  Informacja prasowa ECHR

Europejski  Trybunał  Praw Człowieka dziś  sporządził  pisemne orzeczenie w sprawie Kuliś 

przeciwko Polsce (nr wniosku 15601/02).

Trybunał jednomyślnie orzekł, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji o ochronie praw 

człowieka i podstawowych wolności (wolność słowa).

Na  podstawie  art.  41  Konwencji  (słuszne  zadośćuczynienie)  Trybunał  przyznał 

wnioskodawcy 2.200 Euro tytułem odszkodowania za straty materialne, 5.000 Euro tytułem 

zadośćuczynienia i  4.760 Euro tytułem zwrotu kosztów i wydatków.  (Wyrok dostępny jest 

tylko w języku angielskim).

1. Podstawowe fakty

Wnioskodawca, Mirosław Kuliś, jest obywatelem polskim, urodzonym w 1956 r. i mieszka w 

Łodzi (Polska). Jest właścicielem „Westa – Druk”, która jest wydawcą tygodnika „Angora”.

Sprawa  dotyczyła  postępowania  przeciwko  wnioskodawcy  za  publikację  wywiadu  z 

adwokatem Izabeli  Malisiewicz – Gąsior i jej męża, którzy byli oskarżeni o porwanie córki 

Andrzeja Kerna, ówczesnego marszałka Sejmu (polska niższa izba parlamentu). 

10  czerwca  1992  r.  Pan Kern  złożył  w prokuraturze  rejonowej  w Łodzi  zawiadomienie  o 

popełnieniu przestępstwa przez Panią Malisiewicz - Gąsior zarzucając jej porwanie swojej 

17-letniej  córki, M.K. Jednakże według Pani Malisiewicz - Gąsior, M.K. uciekła z domu ze 

swoim chłopakiem, synem Pani Malisiewicz – Gąsior. Wskutek tego przeszukano mieszkanie 

państwa  Gąsiorów  i  założono  podsłuch  w  ich  telefonie.  Państwo  Gąsior  zostali  również 

zatrzymani  i  odesłani  do  aresztu  śledczego.  Postępowanie  karne  przeciw  nim  zostało 

ostatecznie  zakończone  w  sierpniu  1992  r.  Przeciwko  prokuratorom  biorących  udział  w 

postępowaniu toczyły się postępowania dyscyplinarne.

29  czerwca  1992  r.  Pan  Kern  telewizji  zaapelował  o  pomoc  w odnalezieniu  córki,  która 

została porwana. Rzekome porwanie odbiło się szerokim echem w polskich mediach.

16 czerwca 1992 r. „Angora” opublikowała wywiad z Michałem Plisieckim, adwokatem, który 

reprezentował Panią Malisiewicz – Gąsior i jej męża w postępowaniu karnym toczącym się 

przeciwko nim.  W tym wywiadzie Pan Plisiecki  powiedział,  że Pan Kern jest  kłamcą i „w 

sposób oczywisty nadużył władzy” w śledztwie dotyczącym rzekomego porwania jego córki 

Stwierdził również, że Pan Kern i jego żona próbowali, bezskutecznie, umieścić swoją córkę 

w klinice psychiatrycznej i podważył ich kwalifikacje rodzicielskie. 



8 sierpnia 1995 r. Pan Kern, jego żona i córka wytoczyli powództwo cywilne przeciw „Westa 

– Druk” o ochronę dóbr osobistych. 15 maja 1998 r. Sąd Okręgowy w Łodzi orzekł, że artykuł 

naruszył reputację Pana Kerna i jego rodziny, zasądził na ich rzecz odszkodowanie i nakazał 

opublikowanie przeprosin. Łódzki Sąd Apelacyjny konsekwentnie podtrzymał wyrok sądu I 

instancji.  Uznał,  że zarzut,  iż  Pan  Kern  jest  kłamcą  sugerował,  że w ogóle  kłamie,  a to 

stanowiło  nieweryfikowalną ocenę.  Stwierdził  także,  że artykuł  nie służył  obronie interesu 

społecznego,  a  komentowanie  życia  prywatnego  zawsze  jest  bezprawne,  nawet  jeśli 

informacje, jakie zawiera komentarz, są prawdziwe. Wnioskodawca zaskarżył wyrok do Sądu 

Najwyższego, bezskutecznie.

Pan Kern najwyraźniej  otrzymał odszkodowanie, ale postępowanie egzekucyjne dotyczące 

wykonania obowiązku opublikowania przeprosin wciąż trwa.

2. Postępowanie i skład Trybunału

Wniosek został złożony do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka 8 kwietnia 2002 r.

Wyrok został wydany w składzie siedmiu sędziów:

Nicolas Bratza (Brytyjczyk), Przewodniczący,

Lech Garlicki (Polak)

Giovanni Bonello (Maltańczyk)

Stanislav Pavlovschi (Mołdawianin)

Ljiljana Mijović (obywatelka Bońsni i Hercegowiny)

Jan Śikuta (Słowak)

Paivi Hirvela (Fin), sędziowie

I Lawrence Early, section registrar

3. Podsumowanie orzeczenia

Skarga

W oparciu  o art.  10 wnioskodawca  zarzucił,  że orzeczenia  w postępowaniu  cywilnym 

toczącym się przeciw niemu naruszyły jego prawo do wolności słowa.

Orzeczenie Trybunału

Artykuł 10

Obie strony zgodziły się, że wyroki sądów krajowych były równoznaczne z „ingerencją” w 

prawo  wnioskodawcy  do  swobodnej  wypowiedzi.  Ingerencja  ta  jest  sankcjonowana 

prawem, mianowicie art. 23 i 24 kodeksu cywilnego i służyć ma prawnie uzasadnionej 

ochronie dobrego imienia i praw innych osób.

Trybunał wielokrotnie powtarzał, że jako polityk i osoba publiczna, Pan Kern nieuchronnie 

i  świadomie  poddał  się  publicznej  ocenie  i  w  takiej  sytuacji  powinien  wykazać  się 



wyższym  stopniem  tolerancji  na  krytykę.  Pan  Kern  nawet  osobiście  uczynił  rzekome 

porwanie  córki  przedmiotem  publicznego  zainteresowania,  angażując  w  tę  sprawę 

organy ścigania, media, polityków i ważne instytucje państwowe. W tych okolicznościach 

kwestie  związane  z  życiem prywatnym Pana  Kerna  stały  się  blisko  związane  z  jego 

pozycją polityka i zostały poddane publicznej debacie. Trybunał nie mógł więc zgodzić 

się ze stanowiskiem sądów krajowych, że publikacja wnioskodawcy nie służyła obronie 

żadnego interesu publicznego, i że komentowanie życia prywatnego innych osób zawsze 

jest bezprawne. 

Co prawda, wnioskodawca użył prowokacyjnego i nieeleganckiego języka oraz wykazał 

się  brakiem  wrażliwości  w  stosunku  do  polityka,  tym  niemniej,  Trybunał  uznał,  że 

kwestionowane  wypowiedzi,  generalnie  poparte  obiektywnym  wyjaśnieniem,  nie 

stanowiły  nieuzasadnionego  osobistego  ataku  na  dobra  osobiste  Pana  Kerna  i  jego 

rodziny  i  nie  miały  na celu  poniżenia  i  upokorzenia.  Nie  można  więc  powiedzieć,  że 

wypowiedzi te były przesadne lub przekraczały granice tolerancji w publicznej debacie. W 

istocie prasa jest publicznym psem łańcuchowym, co pozwala dziennikarzom uciekać się 

do pewnej przesady, prowokacji i ostrości wypowiedzi w publicznej debacie.

Ponadto, niektóre wypowiedzi, które uznane zostały za naruszające dobra osobiste Pana 

Kerna  i  jego  rodziny,  stanowią  oceny,  których  prawdziwość  wymyka  się  dowodzeniu. 

Krajowe sądy dostrzegły  ten problem,  stwierdzając,  że nazwanie  Pana Kerna kłamcą 

stanowiło  „ocenę”,  która  nie  mogła  zostać  zweryfikowana.  Wartość  oceny  mogła  być 

oczywiście uznana za przesadną,  w sytuacji,  gdy nie było faktycznych podstaw na jej 

poparcie.  Jednakże Trybunał  uznał,  że wypowiedzi  wnioskodawcy,  analizowane w ich 

kontekście były poparte wystarczająco faktami i nie można się zgodzić z oceną sądów 

krajowych, iż były przesadne. 

Ostatecznie  Trybunał  wskazał,  że  polityczne  epitety  często  przekładają  się  na  sferę 

prywatną,  takie  jest  ryzyko  polityki  i  natura  wolnej  debaty,  które  są  gwarancjami  w 

społeczeństwie demokratycznym.

W konsekwencji  Trybunał  uznał,  że polskie  sądy nie zachowały  równowagi  pomiędzy 

ochroną  dóbr  osobistych  osoby  publicznej  a  prawem  wnioskodawcy  do  swobodnego 

wypowiadania się w sprawach publicznych. Doszło zatem do naruszenia art. 10. 


