Zalogowanie się jest jednoznaczne z akceptacją naszego REGULAMINU w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja 30.01.2015 r.)

REJESTRACJA




Akceptuję REGULAMIN
(wymagane)
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Wydawnictwo Westa Druk sp. z o.o. w Łodzi. (wymagane)

Zaproszenie… na mazurskie pokazy lotnicze!

Już wkrótce, 4-5 sierpnia rozpoczyna się 20., jubileuszowa edycja Mazury AirShow. Zachęcając do wybrania się w rejon Krainy Wielkich Jezior Mazurskich niniejszym chcielibyśmy przedstawić czytelnikom Angory (patrona medialnego) oczekiwane gwiazdy tych mazurskich pokazów lotniczych.

W momencie przygotowywania tego artykułu (a tak naprawdę zawsze z powodów technicznych czy choćby warunków pogodowych) nie możemy zagwarantować, że wszyscy z nich pokażą się naszej publiczności, ale wszyscy z nich zadeklarowali swoją obecność. Oczekujemy w tym roku gości specjalnych. Jesteśmy bardzo szczęśliwi i dumni, że od 5 lat mamy przyjemność gościć z roku na rok sukcesywnie co raz więcej WODNOSAMOLOTÓW. W tym roku zamierzamy znowu pobić nasz własny rekord ich ilości. Zapowiedzieli swoją obecność piloci z Polski, Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Francji, Wlk. Brytanii, Rosji, Szwecji i Norwegii.

Spodziewamy się wodnosamolotów i samolotów amfibii, od klasycznych do bardzo nowoczesnych konstrukcji, od jedno- do wielosilnikowych, od 2 do 10 miejscowych, z silnikami o mocy od niecałych 100 KM do ponad 2’000.

Mówiąc o potężnych mocach ponad 2’000 KM, naszą najjaśniejszą gwiazdą będzie kolejny jubilat. A właściwie jubilatka. Obchodząca w tym roku swoją 80. rocznicę narodzin Catalina PBY-5.

Jedna z trzech ostatnich latających w Europie. To one były zmorą okrętów podwodnych II wojny światowej i to one wytropiły w 1941 r. niemiecki pancernik Bismarck. To one wykryły 3 czerwca 1942 roku zbliżającą się japońską inwazję na Midway.

Poruszając się dalej, choć nadal w zakresie dużych mocy i POWIETRZNYCH STATKÓW WOJSKOWYCH.

W tej kategorii między innymi zapowiedział się C-130 Herkules. Największy samolot transportowy polskiej armii. Wyposażony w 4 silniki o mocy 4’300 KM. Każdy! Pusty waży ponad 30 ton, zabrać na pokład może kolejne ponad 30 ton. I pomimo tego do startu potrzebuje mniej niż 1’100 m w pełni załadowany, a 430 m pusty.

Wojskowe samoloty transportowe reprezentować będzie też M-28 Bryza.

Kolejnym reprezentantem kategorii „wojskowy i duży” będzie największy polski, wojskowy ZESPÓŁ AKROBCYJNY na samolotach odrzutowych – Biało-Czerwone Iskry. Zespół wykonuje pokaz na 6 lub 7 samolotach (w zależności od możliwości) TS-11 „Iskra”.

Mówiąc o zespołach akrobacyjnych, spodziewamy się świeżo po pokazach w Chinach, litewskiego zespołu akrobacyjnego Presidential Tam ANBO. Zespół ten wykonuje akrobacje na 3 lub 4 Jakach 50/52. Liderem formacji jest były premier i prezydent Litwy – Rolandas Paksas. Gościć będziemy również SOLISTÓW AKROBACJI. Wykonywać będą pokazy na samolotach Extra 300, które osiągają prędkość ponad 400 km/h, a pełny obrót wokół własnej wykonują z prędkością 400°/s.

Ale nie tylko samoloty. Gościć będziemy również ŚMIGŁOWCE. Na naszych pokazach możecie zobaczyć Mi-24, ikonę pola walki, popularnie zwaną „Latającym czołgiem”, wyposażonym w dwa silniki turbinowe o mocy 2’200 KM każdy. Również W-3 Sokół z 2. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej czy Eurocopter -120 „Koliber”, Schweizer 300, Robinson R-44 czy ultralekki Dynali H3.

Pokażemy też samoloty historyczne jak RWD-5, którym Stanisław Skarżyński w 1933 roku przeleciał Atlantyk czy AN-2 „Wiedeńczyk”, którym w 1982 r. ( w stanie wojennym) piloci bez akceptacji władz granicznych wyemigrowali do Austrii.

W programie pokazów nie zabraknie również skoczków spadochronowych ze znanego zespoły Sky Magic Team, wykonujących skoki precyzyjne na „skrawek” plaży miejskiej w Giżycku.

Czy tymi informacjami zachęciłem do spędzenia pierwszego sierpniowego weekendu Mazurach? Nie wiem, ale serdecznie zapraszam!

Jakub Fajfer