Linie lotnicze zgłaszają problemy z zakłócaniem sygnału GPS. "Zagrożenie"

Samoloty przelatujące nad państwami bałtyckim oraz Polską zgłaszają coraz większą liczbę incydentów związanych z zakłócaniem sygnału GPS. "Najbardziej prawdopodobnym winowajcą jest Rosja" - donosi portal "Politico".

Zakłócenia sygnału GPS występują od wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie w 2022 r. Portal Politico wskazuje, że źródło tych zakłóceń "wydaje się koncentrować wokół rosyjskiej eksklawy" w Królewcu - "kluczowego obszaru wojskowego dla Moskwy". 

Zobacz wideo Czy Polska będzie miała broń jądrową?

Ekspert: Samolot pasażerski prawie uderzył w górę

W połowie marca informowaliśmy, że Rosja prawdopodobnie zagłuszyła sygnał GPS w samolocie, którym brytyjski minister obrony Grant Shapps wracał z wizyty w Polsce.

- To realne zagrożenie. Znamy jeden przypadek przypadkowego zagłuszania sygnału GPS, w wyniku którego samolot pasażerski prawie uderzył w górę - powiedział w rozmowie z Politico Dana Goward, prezes Fundacji Resilient Navigation and Timing. Nawiązał do przypadku zgłoszonego przez NASA w 2019 roku.

Przypadkom związanymi z zakłóceniami sygnału GPS przygląda się Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). EASA i Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) zorganizowały w styczniu wspólne warsztaty na ten temat. Pełniący wówczas obowiązki dyrektora wykonawczego Eurocontrolu Luc Tytgat powiedział, że agencja odnotowała "gwałtowny wzrost liczby ataków na systemy GPS, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa". W tym tygodniu jednak rzeczniczka EASA Janes Northcote stwierdziła, że "obecnie sytuacja nie jest uważana za niebezpieczną". Dodała także, że "poprawiła się świadomość" na ten temat samych załóg samolotów. 

GPS. Rośnie liczba incydentów z zagłuszaniem sygnału

"W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2024 r. odnotowano duży wzrost liczby raportów o awariach GPS. W liczbach bezwzględnych odnotowaliśmy 985 zakłóceń GPS w porównaniu z 1371 w całym 2023 r. - podała EASA, dodając, że w pierwszych dwóch miesiącach tego roku było prawie siedem razy więcej incydentów w porównaniu z pierwszymi dwoma miesiącami 2023 r. Politico powołuje się m.in. na użytkownika platformy X Markusa Jonssona, który wskazał kilka dni temu, że zakłócanie sygnału GPS w regionie Morza Bałtyckiego trwało "przez 47 kolejnych godzin, co oznacza, że jest to najdłuższy czas zakłócania w historii" i dotyczyło co najmniej 1614 samolotów. 

Politico twierdzi, że zakłócanie sygnału GPS jest stosunkowo łatwe, a narzędzia do tego można kupić w  internecie. - Typowe regiony, w których zgłaszano zakłócenia GPS, to obszar Bałtyku i Królewca, okolice Morza Czarnego, Morza Kaspijskiego, a także wschodnia część Morza Śródziemnego -  powiedziała Jenni Kiiski, rzeczniczka Finnair, jednej z linii lotniczych najbardziej dotkniętych zakłóceniami GPS. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.