Projekt T3 to trzecie nabrzeże głębokowodne na terenie Portu Gdańskiego, zwiększające możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (jednostka pojemności w 20-stopowych kontenerach) do 4,5 mln TEU. Nowy terminal ma zostać otworzony w drugiej połowie 2024 roku, a prace nad nim przyśpieszają.
Dodatkowe 36,5 hektarów powierzchni Polski ma uczynić Baltic Hub największym terminalem kontenerowym w Europie. Inwestycja wyniesie 470 mln euro (blisko 2 mld złotych) i, jak czytamy na stronie projektu, finansowana jest wyłącznie ze środków własnych terminala oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
W jej ramach powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m. Terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej będzie na lądzie, w odległości 300 m od plaży Stogi.
Ta ma pozostać nietknięta i dostępna dla zwiedzających. Baltic Hub podkreśla, że poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za środowisko naturalne, stosując takie rozwiązania, jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i portu czy użycie specjalnego betonu w celu zminimalizowania emisji CO2.
Jak informuje portal biznes.trojmiasto.pl, postęp prac budowalnych wynosi już 45 proc. Gotowa jest betonowa pokrywa nabrzeża północnego.
To nie jedyne takie "powiększanie Polski" w regionie Portu Gdańskiego. Nieopodal terminala Baltic Hub ma powstać nowe nabrzeże do obsługi Morskich Farm Wiatrowych, powiększając nasz kraj o 21 hektarów.
Polski Fundusz Rozwoju informuje, że inwestycja ma pozwolić na cumowanie statków instalacyjnych oraz zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów. Prace mają ruszyć w połowie 2024 roku, a zakończenie budowy przewidziane jest na 2026 rok.
Pierwsze turbiny wiatrowe mają wznieść się na Bałtyku na przełomie lat 2026-2027. Szacowana wartość inwestycji w energetykę wiatrową na morzu ma pochłonąć 130 mld zł. Jednym ze źródeł tej kwoty mają być środki z Krajowego Planu Odbudowy, druga część ma pochodzić z Funduszu Inwestycyjnego FIZAN. PFR planuje zainwestować 500 mln złotych.
"Do 2030 roku morska energetyka wiatrowa będzie zasilać w prąd rocznie ok. 8 mln gospodarstw domowych w Polsce" – informuje PFR.
Terminal Baltic Hub może nie być jedynym inwestycyjnym kolosem konkurującym z resztą Europy. Według publicysty z niemieckiego dziennika "Die Welt", Centralny Port Komunikacyjny ma potencjał, aby stać się poważnym rywalem dla niemieckich portów lotniczych. A wręcz zagrożeniem. Więcej przeczytacie na INNPoland.