Nepotyzm a kumoterstwo. Kogo można zatrudnić w urzędzie?
„Nepotyzm” odmieniany jest ostatnio przez wszystkie przypadki. Czasem pojawia się jeszcze „kumoterstwo”. Po wyborach samorządowych sprawdzamy, czym jest nepotyzm, a co to kumoterstwo i co za to grozi.
Kilka lat temu prezydent miasta bez ceregieli zatrudnił w magistracie swoje dziecko. Na pytanie, czy nie ma w tym nic niestosownego, padła odpowiedź, że dziecko nie zajmuje eksponowanego ani dobrze płatnego stanowiska. Wydawać by się mogło, że sprawa jest oczywista, ale z prawnego punktu widzenia wszystko było w porządku: na stanowisko pomocy administracyjnej nie trzeba ogłaszać konkursu. Niektórzy przekonywali nawet, że to nie nepotyzm, a „najwyżej kumoterstwo”. Czym jest „nepotyzm”, a czym „kumoterstwo” i co za to grozi - pytamy mec. Annę Chybińską-Twardawa z Kancelarii Dubois i Wspólnicy.
Nepotyzm czy kumoterstwo?
- Nepotyzm to nadużywanie zajmowanego stanowiska poprzez protegowanie członków najbliższej rodziny i krewnych, a kumoterstwo to faworyzowanie oparte na relacjach towarzyskich. Oba pojęcia nie mają legalnych definicji. Zarówno nepotyzm, jak i kumoterstwo uznawane są za niekaralne formy korupcji - mówi mec. Anna Chybińska-Twardawa z Kancelarii Dubois i Wspólnicy.
Zakaz podległości służbowej między małżonkami reguluje art. 79 ustawy o służbie cywilnej, zgodnie z którym w urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Pokrewieństwo pierwszego stopnia to:
- rodzice,
- dzieci.
Pokrewieństwo drugiego stopnia:
- dziadkowie,
- wnuki,
- rodzeństwo.
Powinowactwo pierwszego stopnia:
- teściowie,
- zięć/synowa.
Analogiczne ograniczenie przewidziano w art. 26 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrudnieni w:
- urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
- starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
- urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
- biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
- biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli powstałby między nimi stosunek bezpośredniej podległości służbowej.
- Naruszenie zakazu może zostać uznane za rażące naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym (art. 52 KP) - ostrzega mec. Anna Chybińska-Twardawa.
Źródło: Radio ZET